donderdag 3 december 2009

choice of games cuebid (1)

Al bijna een hele maand geen bericht. Het is weer de hoogste tijd, dus.
Tuurlijk, het was een drukke tijd, zo met die griep erbij, maar dat is maar een excuus.
Vandaag een klein postje om weer te proberen terug in een ritme te komen.

Een steeds terugkerend probleem is het volgende. We zijn in een competitief biedverloop bezig - meestal nadat zij preempten - en één van ons doet een bod in de kleur van de tegenpartij, Wat betekent dat? Sterk met fit, of op zoek naar de beste manche?
Zelf geef ik de voorkeur aan de laatste betekenis. Als we een onduidelijk cuebid doen, is het in eerste instantie bedoeld om de beste manche te onderzoeken. Soms kan je het ook bieden als je sleminteresse hebt met fit in partners kleur. Dat moet dan later blijken.

Neem dit spel van vorige week op BBO:



Hier vond ik dat ik genoeg had om niet te passen, met die mooie hulp in klaver. Ik bood 4R ('kies een manche') omdat we nog een 4-4 fit in harten konden hebben. Als partner 4S zou bieden, kan ik corrigeren naar 5K. Het hele spel:



Nu was het makkelijk, maar het is uiteraard ook interessant om te bekijken hoe het biedverloop verder kan gaan na 4R.
De volgende vragen zijn komen dan op:

(1R)-dbl-(3R)-pas//
(pas)-4K-(pas)-4R//

1 wat betekent 4SA nu door dubbelaar?
2 stel dat dubbelaar 4S biedt:
a wat betekent dan 4SA door partner?
b en 5K?
3 stel dat dubbelaar 4H biedt:
a wat betekent dan 4SA?
b en 5K?

1 opmerking: