maandag 28 september 2009

kans om te schitteren

Het eerste competitieweekend is achter de rug. We hebben al een aantal goede teams gehad, dus iets meer dan 18 is een prima gemiddelde. Het spelen ging ook zeer redelijk, behalve een paar bokken die we schoten (of eigenlijk schoot ik ze, al was het zo dat mijn partner me op één van deze spellen daartoe een geweer aanbood) in de tweede wedstrijd. Bovendien scoorden we nog twee keer een halve VP tijdstraf. Met één van de allerbeste nevenparen van de MK is het natuurlijk plezierig uitslaan.

Op 96 spellen krijg je altijd genoeg kansen om te scoren. De volgende (lastige) kans benutte ik niet. Wie doet het beter?



Je start met k3 (systematisch laag van vier kleintjes, het is niet anders), voor de vrouw, acht en twee. Nu speelt de leider sH uit de dummy, partner de boer, voor je aas. Wat nu?

Morgen de oplossing.

2 opmerkingen:

  1. wat betekent kl 8? het is de laagste, dus als het even is, dan speel je kl, voor de ruff cq coup met AT bij partner. leider is dan 3-5-1-4. Of kl 8 is oneven dan is de extra kans [schoppen boer = even?, dus leider is 3523 met S-Q,H honneur en AK klaveren](naast Ha A+ Ru Kx of Ha KT en Ru Kx) om hem te spelen op Ha K8 en Ru Kx en een kleine Ru te spelen en drie keer ru te spelen. Aangezien de leider zijn entree naar de ruiten heeft verbrand, heeft je partner zeker ruiten Koning. Dus het gaat om de count, speel je H/L of L/H? Lijkt me niet zo moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mocht leider 4-5-1-3 zijn en schopppen boer alleen maar BT98x(x) betekenen, dan moet hij na Ru K, maar twee maal Ha spelen. Na kleine Ru na heeft ze daarin ook count. En als Ru K leggen te moeilijk is, stel ik een andere manier van uitkomen voor.

    BeantwoordenVerwijderen